Hvor kan du henvende dig for at få hjælp?

Hvis du selv har forsøgt at fjerne skimmelsvampen, men det kommer igen og hvis du har rettet henvendelse til din udlejer, som ikke gør noget ved problemet, hvad kan du så gøre?

Hvis du bor til leje

Hvis du har mistanke om, at skimmelsvampen skyldes bygningens konstruktion eller manglende vedligeholdelse, skal du i første omgang kontakte din udlejer. Udlejer er forpligtet til at tage sig af problemet.

Hvis udlejer ikke foretager sig noget indenfor rimelig tid eller hvis du er uenig i dennes vurdering til løsning af problemet, så har du mulighed for at henvende dig til Miljø og Teknik forvaltningen ved Randers Kommune. Randers Kommune føre tilsyn med boliger, når der er mistanke om, at det er forbundet med sundhedsfare at opholde sig i boligen.

Anmeld sundhedsfarligeforhold 

Hvem kan du få hjælp og vejledning af?

Randers Kommune føre tilsyn med sundhedsfarlige og brandfarlige bygninger i henhold til bekendtgørelsen af lov om byfornyelse og udvikling af byer.

Hvis du ønsker at anmelde skimmesvamp til kommunen, skal du beskrive problemets omfang ved at svare på nogle spørgsmål. Derudover skal der vedlægges billeddokumentation. Så det er bedst, hvis du har billeder klar, inden du anmelder skimmelsvamp.

I boksen til højre kan du anmelde skimmelsvamp og andet, som du vurdere kan være sundhedsfarligt.

Når du har indsendt din anmeldelse, kan du forvente at få en tilbagemelding fra kommunen inden for 3 uger.

Du vil modtage en kvittering på, at kommunen har modtaget din anmeldelse.

Hvis du bor til leje, skal du opgive udlejeres kontakt oplysninger. Udlejer vil automatisk modtage en mail på, at du har anmeldt sundhedsfarlige forhold i boligen, som udlejer er ejer af.